Verdubbeling van Fan Engagement in 2030!

Redactie
KNVB Media
4 juli 2024, 16:30

In Nederland is 7% van de bevolking tussen de 12 en 17 jaar oud, wat neerkomt op ongeveer 1,2 miljoen jongeren. Dit biedt enorme kansen voor voetbalclubs om deze groep aan zich te binden. Echter, er zijn ook uitdagingen voor de lange termijn. Voorafgaand aan de kennissessie op woensdag 3 juli, geleid door Two Circles, hebben alle deelnemende clubs een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Hiermee zijn de uitdagingen verder in kaart gebracht en de huidige strategieën geëvalueerd. In dit artikel lees je meer over de waarde van fan engagement onder jongeren en de aanbevelingen voor clubs.

Jongeren als Fans
‘Fans are made by 14’. Uit onderzoek blijkt dat 98% van de jongeren die voor hun 14e supporter worden, later meer sport volgen en meer uitgeven aan sportgerelateerde zaken. Investeren in kinderen en jongeren levert daarom zowel directe als indirecte voordelen op voor clubs. Het binden van deze doelgroep is echter gedeeltelijk afhankelijk van hun omgeving. Groepen waarmee ze interesses delen en ouders spelen een cruciale rol in hoe gepassioneerd ze zijn over de sport. Positief is dat ouders tegenwoordig meer tijd doorbrengen met hun kinderen alleen dienen zij dus ook betrokken te worden in het fandom. Daarnaast zien we een trend waarbij jongeren eerst fan worden van een speler en via die weg een club gaan volgen.

Aanbevelingen voor Clubs
Tijdens de sessie zijn verschillende aanbevelingen gedaan om de binding met deze doelgroep te versterken. Hierbij slechts een greep van de aanbevelingen:

1. Digitale Verbinding: Clubs wordt aangeraden om meer in te spelen op de beleving van de supporter en dit te tonen op de diverse digitale kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een WhatsApp Broadcast kanaal.

2. Specifieke Merchandise en Partnerships: Het aanbieden van merchandise speciaal voor jongeren en het aangaan van partnerships die hen aanspreken, kan de betrokkenheid vergroten. Zo is onderstaand voorbeeld van BSC Young Boys een dergelijke campagne. Ook inspireerde Club Brugge met hun actie rondom The Fourth de (nog iets) jongere generatie. Lees hier meer in de Good Practice daarover.

 Foto: BSC Young Boys, Good Practice

3. Inzetten van een SLO’er: Een Supporter Liaison Officer (SLO) kan helpen om de behoeften van jongeren beter in kaart te brengen en te vertalen naar passende acties.

4. Groepsbinding: Jongeren horen graag bij een groep. Door FOMO (Fear Of Missing Out) te creëren met unieke activiteiten of schaarse aanbiedingen, kunnen clubs deze drang versterken.

Tijdens de sessie werden ook veel ideeën uitgewisseld en praktische zaken zoals prijs en aanbod besproken. De bijeenkomst was zeer inspirerend, mede dankzij de bereidheid van alle deelnemers om kennis te delen. Als afsluiting ontvangen alle deelnemende clubs een pagina met clubspecifieke aanbevelingen.

Heb je vragen over de inhoud van dit artikel? Mail dan naar expertise@knvb.nl.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven