Miljoenen mensen maken jaarlijks de gang naar het stadion, kijken naar een live wedstrijd of volgen de samenvattingen op de traditionele zondagavond. Dit toont aan hoe belangrijk deze voetballiefhebbers zijn voor het betaald voetbal. Ruim 94% van de supporters geeft aan zich (zeer) betrokken te voelen bij zijn favoriete club. Daarnaast is ruim 90% van de supporters tevreden over het wedstrijdbezoek.
Supportersonderzoek
Dit alles blijkt uit het supportersonderzoek 2022-2023. Dit seizoen hebben 32 bvo’s en in totaal 24.577 supporters deelgenomen aan dit onderzoek. Zij gaven hun mening over onder andere aspecten van het wedstrijdbezoek zoals sfeer, catering, bereikbaarheid en faciliteiten. Daarnaast werden ook thema’s zoals veiligheid, duurzaamheid en dit seizoen ook maatschappelijke betrokkenheid uitgevraagd. Zo vindt 92% in beide divisies dat de club redelijk of zeer maatschappelijk betrokken is.
Vorig seizoen
In vergelijking met vorig seizoen is de waardering van het stadionbezoek in beide divisies ongeveer gelijk gebleven. Op gebied van betrokkenheid is er een lichte stijging. Zo is de trots op de club in de Keuken Kampioen Divisie van 7,6 gestegen naar een 7,8 en in de Eredivisie is dit gestegen van een 8,2 naar een 8,3. Met name trots op de club en de wedstrijdbeleving dragen hier positief aan bij. Anderzijds is het gevoel van onveiligheid wel gestegen in beide divisies. Dit zit hem met name in het gooien van bier, het afsteken van vuurwerk en het gedrag van specifieke groepen thuis- en/of uitsupporters. Dit seizoen geeft 31% van de deelnemende supporters aan dat het gooien van bier bijdraagt aan het gevoel voor onveiligheid ten opzichte van 29,3% in de Keuken Kampioen Divisie. In de Eredivisie gaat het om 37,1% ten opzichte van 33,2% vorig seizoen.
Bekijk hieronder de infographic van het Supportersonderzoek 2022-2023 voor zowel de Keuken Kampioen Divisie als de Eredivisie.
Terug naar boven