N.E.C. & FanEx verhogen fanbeleving

Redactie
KNVB Media
6 september 2022, 9:45

Nijmeegse club lanceert haar eigen NFT-collecties!

NFT’s zijn inmiddels al niet meer weg te denken uit de (sport)wereld, maar toch is N.E.C. Nijmegen een van de eerste Nederlandse club die zich op deze markt begeeft. In samenwerking met FanEx lanceerde de Nijmeegse club het nieuwe NFT-platform met een eerste campagne rondom icoon Bart de Graaff. Alle fans die de gratis Bart de Graaff-NFT bemachtigden via het platform maakten daarmee ook direct kans op het unieke BNN-retroshirt. Een voorbeeld van ultieme fanbeleving waarin N.E.C. en FanEx veel potentie zien.

Starten met een Collectible platform

Toen FanEx in januari 2022 bij N.E.C. op de deur klopte voor een partnership op het gebied van Collectibles, zoals de club en FanEx NFT’s noemen, kwam dit als geroepen. Non Fungible Tokens (NFT’s) zijn unieke digitale objecten die mensen kunnen verzamelen en/of verhandelen en zijn gekoppeld aan de blockchain. Ruud Fraser, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en merchandise bij N.E.C. Nijmegen vertelt: ‘‘Binnen de club speelde al langer de gedachte om de fanbeleving te verhogen door unieke ervaringen aan te bieden en dit te combineren met Collectibles. Maar eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er geen handjes beschikbaar waren om dit project verder op te pakken.’’  Ook Robert Slijk (COO bij FanEx) constateerde deze onderbezetting bij veel clubs en zag de unieke kans om N.E.C. hierin te ondersteunen, en tegelijkertijd een pilot te starten. Zo startte uiteindelijk de samenwerking tussen de twee partijen.

Samenwerking tussen N.E.C. en FanEx is een feit. 

Een nieuwe fase brak aan waarin FanEx voornamelijk aan de slag ging met de inrichting van het platform en het ontwikkelen van verschillende Collectible verzamelingen. Voor N.E.C. was het van belang om het starten met een NFT-platform een zachte landing te geven bij zowel de partners als de achterban van de club. Fraser ligt toe: ‘‘De wereld van NFT’s is nog niet zo bekend bij het grote publiek. Daarom hebben we veel gesprekken gevoerd met zowel partners als de achterban om meer te vertellen over onze plannen. Daarnaast was FanEx bijvoorbeeld aanwezig op onze open dag om supporters te kans te geven in gesprek te gaan over het nieuwe platform.’’

Wat houdt het FanEx platform in?

Foto van de app.

Het Collectible platform is gelanceerd in de vorm van een app voor Android en iOS. In deze app kunnen fans Collectibles sparen die onderdeel zijn van een grotere verzameling, maar ook losse Collectibles. Het idee is dat het completeren van een verzameling of het verkrijgen van enkele speciale Collectibles wordt beloond in de vorm van een unieke N.E.C.-ervaring, ook wel Perks genoemd. Dit kan het krijgen van een gesigneerd wedstrijdshirt inhouden, maar bijvoorbeeld ook een plekje bij het jaarlijkse kerstdiner of een dag meelopen met kantoorpersoneel of trainers van de club. Slijk vertelt: ‘‘In de app is ook een vragenblok ingebouwd waarin fans kunnen aangeven wat zij graag als Perks willen zien. Hiermee kunnen we inspelen op wat de fans willen, de fans nog beter bedienen en echt een unieke ervaring bieden.’’

Tot nu toe heeft N.E.C. enkel gratis Collectibles op het platform aangeboden, maar binnenkort opent de markt op het platform. Op deze markt kunnen fans Collectibles aankopen en ruilen met elkaar om Perks te verdienen. Om de transacties op de markt te monitoren maakt FanEx gebruik van blockchaintechnologie, een online database waarin op een transparante manier informatie wordt opgeslagen.

Voor wie zijn de collectibles?

Iedereen kan de app downloaden en starten met het verzamelen van Collectibles. Fraser licht toe: ‘‘N.E.C. is een echte volksclub en we willen een club voor en van de stad zijn en blijven. Het is dan ook van groot belang dat het platform voor iedereen op een laagdrempelige manier toegankelijk is.’’  Daarom is ook besloten de prijzen van Collectibles laag te houden wanneer deze uit worden gebracht door grote oplages aan te bieden. Daarnaast zijn er ook Collectibles te verkrijgen door de loyaliteit van een fan of bij het correct voorspellen van club gerelateerde polls. Op deze manier hebben alle fans de mogelijkheid om kans te maken op bepaalde Perks of deze zelfs te kopen. Natuurlijk blijft het afwachten hoe de gebruikers zich gaan gedragen op de markt, maar de intentie is om de prijs laag en toegankelijk te houden voor alle fans.

Eerste Collectie: BNN & Bart de Graaff

— Foto: Promotie van eerste collectie in het teken van BNN & Bart de Graaff. 

Met een wedstrijd die volledig in het teken stond van de periode met BNN als hoofdsponsor en Bart de Graaf aan het roer zag N.E.C. de perfecte mogelijkheid om het platform te lanceren. De club liet een beperkte oplage van veertig officiële BNN-retroshirts herproduceren waarin de spelers de wedstrijd speelden. Met verschillende acties waren deze unieke BNN-retroshirts te winnen, waaronder het downloaden van de app en aanmelden bij het platform. Waar de club hoopte op vijfhonderd gebruikers, waren er na 48 uur al meer dan 1600 aanmeldingen op het platform die allemaal de eerste gratis Bart de Graaf-NFT bemachtigden. Een enorm aantal en daarmee ook een bevestiging voor zowel N.E.C. als FanEx dat de animo voor unieke belevingen onder supporters hoog is.

Wat zijn de commerciële kansen?

Het platform kan op verschillende manieren waardevol zijn voor de club. Zo analyseert FanEx de gebruikersdata. Hiermee kunnen zij verschillende gebruikersgroepen classificeren en terugkoppelen naar N.E.C. welke verzamelingen wel of niet goed worden ontvangen door bepaalde groepen supporters. Deze informatie biedt de club mogelijkheden om bepaalde gebruikers te bedienen met specifieke verzamelingen om de binding met de club nog persoonlijker te maken.

Het platform is in ontwikkeling met continue nieuwe features en biedt vele kansen. Op dit moment levert het nog geen winst op in de vorm van een direct nieuw verdienmodel. Het is voor nu een goede investering en een mooie ontdekkingstocht om de fanbeleving te verhogen. Zowel Fraser als Slijk geven ook aan dat het platform als een nieuw verdienmodel dat berust op inkomsten vanuit de fans nooit het hoofddoel gaat worden. Het draait om een unieke beleving bieden aan de fans, de fan engagement te verhogen en zoveel mogelijk mensen en organisaties uit de omgeving op een bijzondere manier betrekken bij de club. Wat leidt tot verhoogde commerciële waarde van de club en daarmee sponsorinkomsten.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

De app is inmiddels gelanceerd en biedt de gebruikers de komende periode steeds meer mogelijkheden. Fraser licht toe ‘‘De markt gaat binnenkort live en we zijn benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Daarnaast zijn we constant bezig met FanEx om nieuwe Collectibles, Collecties en Perks te ontwikkelen.’’  Slijk vult aan ‘‘We richten ons in de komende periode op nieuwe Collecties die zorgen voor extra exposure en activatiemogelijkheden van partners, wat van waarde is voor de club. Middels deze extra waarde voor zowel de club en haar fans willen we een commerciële meerwaarde creëren voor huidige en potentiële partners van N.E.C.. Op deze manier worden fans beloond voor hun loyaliteit aan de club, waardoor ze de meest geweldige Perks ontvangen.

Ideeën genoeg dus bij zowel N.E.C. als FanEx om de fans beter te bedienen en beide partijen kijken dan ook reikhalzend uit naar de toekomst. Wellicht volgen er ook andere (Nederlandse) clubs waarmee ervaringen kunnen worden gedeeld en de ultieme fanbeleving nog verder te ontwikkelen.

Vragen over het NFT-platform van N.E.C. in samenwerking met FanEx? Neem contact op met KNVB Expertise via expertise@knvb.nl.

Tips:

  • Zie een NFT-platform niet alleen als verdienmodel, maar ook juist als manier om fans beter te bedienen en hun engagement te verhogen.
  • Blijf constant in gesprek met de achterban om nieuwe (maatschappelijk gevoelige) projecten zoals NFT’s een zachte landing te geven.
  • Probeer (lokale) partners te betrekken bij de campagne om ook buiten het stadion waarde te creëren.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven