De Fieldtrip 2024: Verbinding en inspiratie voor Betaald Voetbal op een hoger niveau

Redactie
KNVB Media
1 mei 2024, 16:30
1:48

Van 21 tot 23 april stond de jaarlijkse Fieldtrip op het programma. Dit jaar reisden we met voornamelijk marketingmanagers af naar Parijs met het doel de deelnemers hier kennis te laten maken met Franse sportorganisaties, de stad en uiteraard met elkaar. Deze editie in de Franse hoofdstad stond in het teken van marketingstrategieën. Lees hoe de driedaagse beleefd werd en bekijk onderaan de aftermovie.

Op zondagmiddag vertrokken wij met de trein naar Parijs. Het beloofde direct al een mooie eerste dag te worden, want ’s avonds stond de wedstrijd Paris Saint-Germain FC vs Olympique Lyonnais op de planning. Een vol stadion met uitbundig publiek zorgde voor een geweldige sfeer. Daarnaast hebben we zelf ook vaak kunnen juichen, want met een mooie score van 4-1 sloten wij onze eerste dag in Parijs af.

 

Met de eerste mooie ervaring in het Parc des Princes nog vers in het geheugen was het de volgende ochtend alweer tijd om terug te keren naar ditzelfde stadion voor de aftrap van een inspirerende dag. Wij werden ontvangen door Arnaud Delpech, Fan Engagement Manager bij PSG. Na een uitgebreide stadiontour, inclusief uniek kijkje in de meest prestigieuze hospitality lounges van PSG, gaf Arnaud een uitgebreide presentatie over de marketing en fan-engagement strategie van de club. Na een interessante sessie over onder andere de clubvisie, PSG als lifestyle brand, een nieuw type PSG membership en uiteraard fan-engagement mogelijkheden werd het woord overgedragen aan Basile Boulineau. Basile, Digital Marketing & Data Manager van PSG, vertelde onder andere over het reselling platform en het crm-systeem als onderdeel van de Digital-Marketing strategie. Uiteraard konden we het ochtendprogramma niet afsluiten zonder een kijkje te nemen in de fanshop.

Na een uitgebreide lunch en ruimte goede onderlinge gesprekken in de stad was het alweer tijd voor het middagprogramma en begaven we ons richting het stadion van rugbyclub Stade Français Paris. Een voor ons niet onbekende omgeving, want gelijknamige Stade Français Paris stadion ligt op steenworpafstand van het Parc des Princes. Hier werden wij ontvangen door Directeur Developments en Communicatie Georges-Henry Bediou en Marketing en Business Manager Victor Pellissier. Tijdens een uitgebreide rondleiding op en rond het veld, de hospitality lounges en spelersfaciliteiten kregen wij een kijkje in de keuken bij dit rugbyteam en de wedstrijddagen. Hierbij mocht een kijkje in de grote feestzaal niet ontbreken: een plek waar Stade Français Paris een groot gedeelte van haar inkomsten binnenkrijgt. Daarnaast kregen wij meer uitleg over de supporters en een potentieel loyaliteitsprogramma, want de gemiddelde 12.000 bezoekers per wedstrijd bestaat voor 50% uit nieuwe bezoekers. Het dagprogramma werd uiteraard afgesloten met een uitgebreid diner.

De derde en laatste dag werden wij bij de Franse voetbalbond FFF (Fédération Française de Football) ontvangen door François Bigout (international affairs) en zijn stagiair Nathanaël Urgin. Na een korte introductie over de FFF werd het woord gegeven aan Sponsorship Manager Maryline Cabane en Marketing en Innovatie Manager Martin Guivarc'h. Door twee zeer interessante presentaties over de marketing en partnership strategie van de bond hebben wij een goed beeld van het Franse voetballandschap en de partners gekregen. Daarnaast hebben wij take-aways meegekregen over fan loyaliteit in Frankrijk.

Na het bezoek aan de bond en vrije tijd voor de deelnemers om de stad te ontdekken was het aan het einde van de middag tijd om weer met zijn allen terug te reizen richting Nederland. Wij kijken terug op gevarieerde en inspirerende presentaties, onderlinge netwerkmogelijkheden en uiteraard ook veel gezelligheid. Wij hopen dan ook dat deze fieldtrip heeft bijgedragen aan het optimaliseren en inspireren van het Nederlands betaalde voetballandschap en de onderlinge relaties. Is jouw club er volgend jaar (weer) bij?!

 
 

 

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven