Ons jaarlijks grootste evenement heeft op 17 april weer plaats gevonden. De elfde editie van het Kenniscongres Betaald Voetbal werd goed bezocht. Zo’n 200 BVO-medewerkers werden in het Trainingscentrum van de KNVB Campus in Zeist ontvangen door team KNVB Expertise en live klassieke muziek. De toon was gezet om kennis op te doen en met elkaar in gesprek te gaan. Het werd een geslaagde dag waarin veel werd genetwerkt. Er kon weer worden geproost op de gewonnen Awards en ook een kleine onderlinge voetbalstrijd kon niet missen.
De dag werd geopend door Directeur Betaald Voetbal Marianne van Leeuwen en de dagvoorzitter Bas van Veenendaal. Het belang van een dag als deze werd nogmaals benadrukt, het betaald voetbal naar een hoger niveau tillen doe je samen.
Charlotte Beaver van Everton FC was de eerste plenaire spreker. Zij blies de bezoekers omver met prachtige beelden van het toekomstige stadion dat eind 2024 opgeleverd wordt en vertelde over de ontwikkelingen hiervan.
Vervolgens werd het dagprogramma opgedeeld in 3 workshoprondes:
De eerste sessie konden bezoekers kiezen uit een verhaal van Liga F: het pad dat de Spaanse vrouwenleague bewandelt sinds 2015. Pedro Malabia Sanchís gaf een mooi inkijkje in de ontwikkelingen en uitdagingen. Van veel tegenstand en obstakels tot blijven geloven in het doel en de league’s identiteit tot een merk vormen. Overtuigd blijven van het pad naar gelijkheid en inclusie is zo belangrijk. De succeservaring telt, zo zegt Pedro: het is een marathon (geen sprint) en ook al zijn we pas in de eerste kilometer, we doen mee. ‘We are winning’
Een andere optie was luisteren naar het verhaal van Pieter Kuijpers van sportmarketingbureau Teamplayers. Teamplayers speelt in op maatschappelijk belang van een organisatie en de daarbij horende commerciële kansen. Zo kunnen BVO’s regionaal van grote waarde zijn en als merk een platform bieden.
De derde keuze was het bijwonen van de Reimagine Footballsessie: drie innovaties kregen een podium. Zo vertelde Arjan Dijk (KNVB) meer over de Oranje collectible voor meer fanengagement; Ajax en Mycrocast spelen in op fanbeleving voor visueel beperkten (in het stadion of thuis); PSV en Sorama vergroten fanbeleving (en veiligheid) in het stadion middels audiocamera’s.
De tweede workshopronde kon men kiezen uit een sessie van PWC, deelnemen aan het Lagerhuis met FANexperience of de sessie van ESSMA bijwonen.
PWC nam de BVO-medewerkers mee in een datagedreven verhaal over het toepassen van strategie in meerdere lagen van de club.
Tijdens de Lagerhuissessie werden interessante gesprekken over meerdere stellingen met uiteenlopende thema’s als maatschappelijke waarde, (lokale) partnerships, etc. aangewakkerd. Zo lopen de meningen uiteen over het wel of niet aantrekken van bepaalde sponsoren als bijv. EasyToys of juist gokbedrijven. Een goede deal sluiten of sterke identiteit uitstralen blijft een dilemma.
ESSMA nam de bezoekers mee in de wereld van hospitality. Er zijn vele trends gaande waar een club met hun stadion op in kan spelen. Deze zijn interessant gezien de hoge gemiddelde bijdrage (62%) aan de totale inkomsten op een wedstrijddag van hospitality-klanten. Zo valt er ook nog winst te behalen bij het efficiënt en effectief inzetten van (onbenutte) ruimtes in het stadion.
Na de lunchpauze koos iedereen voor de laatste subsessie uit een snelcursus timemanagement, geïnspireerd worden door Barrie Hotting en Léon Vervooren van Feyenoord One of meer te weten komen over verschillende methodes van Identity Based Access.
‘Tijd is geld’, ook in de voetbalwereld is dit goed om zo te zien. Begroot je agenda alsof het je portemonnee is, want tijd is schaars. De BVO-medewerkers kregen een aantal handige tips om hier veel beter mee om te gaan. Zo is het bij goed time managen van belang om afleidingen en prikkels te beperken en controleren. Weet welke triggers erom je heen zijn (mobiel, collega’s etc.) en beperk de afleiding in tijden van hoge urgentie tijdens werkzaamheden (transfer deadline, belangrijke wedstrijden voorbereiden etc.).
Identity Based Access (IBA) biedt supporters een groot gebruikersgemak. Door het gebruik van IBA is het mogelijk om een toegangsticket eenvoudig digitaal te ontvangen én om deze digitaal te delen met anderen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid voor de club om te weten wie er in het stadion is en in nauwer contact te staan met de supporters wat voor de supporter de klantreis verder bevordert. N.E.C., RKC en Ajax maken hier gebruik van of gaan dit binnenkort op eigen wijze doen. De drie clubs vertelden over de verschillende mogelijkheden van gebruik van apps tot biometrie in toegangspoortjes.
Feyenoord One is een goed voorbeeld van een groot project dat een lange ontwikkeltijd kent en veel doorzettingsvermogen vraagt tussen het reilen en zeilen van de dagelijkse clubwerkzaamheden door. Ter inspiratie werden de BVO-medewerkers meegenomen in hoe zo’n proces aangevlogen kan worden of dit nu om een streamingsdienst gaat of iets passends voor een kleinere club.
Als de laatste subsessie erop zit, verzamelen alle bezoekers zich voor een afsluitende plenaire sessie op het Oranjeplein. Een panelsessie over inclusie en diversiteit levert een verzameling aan gedachten op. Zo vindt algemeen directeur van ADO Den Haag, Natascha van Grinsven dat er nog stappen te zetten zijn rondom diversiteit naast het veld (fans, sponsoren, bepaalde medewerkers in de juiste functies) bij haar BVO. De KNVB vindt het belangrijk dat dit thema actueel is bij alle clubs en dat melding gemaakt wordt van dit thema gerelateerde gebeurtenissen waarop dan geacteerd kan worden.
De dag wordt afgesloten met de Awarduitreikingen. De Fan Awards zijn dit seizoen in de wachtgesleept door de in het Supporteronderzoek hoogstscorende clubs van Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie: Go Ahead Eagles en sc Cambuur. Ook werd voor het eerst de Azerion vrouwen Eredivisie meegenomen en heeft PSV Vrouwen de beste waardering ontvangen.
Heracles Almelo en De Graafschap vielen in de prijzen voor de Partnerawards. Zij scoorden het hoogst op waardering van hun sponsoren.
Aan alle clubs gefeliciteerd met jullie award!
Tijdens de borrel werden de laatste handen geschud, contactgegevens uitgewisseld en bijpraatmomenten in gepland. De dag is ten einde en met een goed gevoel kijkt KNVB Expertise terug. Het steeds beter bezochte evenement lijkt erg goed op de kaart te staan bij alle BVO’s, waar we vooraf zelfs helaas enthousiastelingen moesten weigeren doordat het congres vol zat.
We hopen nog velen tijdens de laatste bijeenkomsten van het seizoen te treffen en kijken weer uit naar volgend seizoen. Dank aan alle bezoekers voor jullie komst en bijdrage aan een mooie dag!
Lees ook hier het artikel van Maarten van Seggelen op SportNext met meer inzichten van deze dag.
De aftermovie:
Terug naar boven