Op woensdag 21 juni stond alweer de derde en laatste marketingbijeenkomst van seizoen 2022/’23 op de planning. Ditmaal bij het trainingscomplex van Vitesse op Papendal. Deze bijeenkomst was voor marketingmanagers van de bvo’s met als doel de dialoog aan de gaan over identiteit, strategie en positionering van de club.
Voetbal heeft een enorme maatschappelijke impact. Zo geeft 90% van de supporters van clubs uitkomend in de Eredivisie aan dat zij het belangrijk vinden dat hun club maatschappelijk betrokken is. In de Keuken Kampioen Divisie is dit 89%. In beide divisies vindt 92% van de supporters dat de club ook daadwerkelijk maatschappelijk betrokken is, blijkt uit het Supportersonderzoek van 2022/’23. Dit is ook noodzakelijk omdat stakeholders steeds meer gaan vragen van organisaties dan alleen de uitvoering van diensten, in dit geval voetbalwedstrijden. Anderzijds is het ook een uitdaging voor bvo’s om zich op de kaart te zetten in de continu veranderende samenleving. Een van de uitdagingen waar tijdens deze sessie op ingezoomd is, is het formuleren van een eenduidig verhaal richting alle stakeholders, die passend is bij het dynamische karakter van bvo’s.
Onder leiding van Arjan Hoek en Maurits van IJsendoorn van de Reputatiegroep is er gekeken naar deze uitdagingen. Dit door het aanbieden van verschillende handvatten voor het ontwikkelen van een verhaal en het toelichten van positioneringstrategieën om een verhaal te creëren dat dichtbij de eigen identiteit en clubcultuur blijft. Er is gekeken naar de beeldvorming van iedere aanwezige club en of dit in lijn was met de identiteit die de club naar buiten probeert te brengen. Tot slot is er een model uitgelicht om de positionering van de identiteit door te vertalen in communicatie en gedrag.
Kortom, een leerzame, interessante en verhelderende sessie met veel mooie inzichten om mee aan de slag te gaan op de club of samen met andere clubs op een later moment nog over te sparren.
Terug naar boven