Op maandag 2 december vond de eerste editie van The Next Step Session plaats. Deze nieuwe bijeenkomst is een uitbreiding op het partneronderzoek dat jaarlijks onder de Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s) wordt uitgezet. Tijdens deze sessie doken KNVB Expertise en Markteffect in de belangrijkste resultaten met de deelnemers en behandelden zij de meest opvallende thema’s. Daarnaast sloot Pieter Kuijpers van Teamplayers aan om de deelnemers meer te vertellen over maatschappelijke partnerships en hoe dit er in de toekomst uit kan zien voor het Nederlands betaald voetbal.
Partneronderzoek 2024-‘25
Het partneronderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd bij de partners van de BVO's . Dit jaar hebben 27 clubs deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 1.457 reacties van partners zijn binnengekomen. Een stijging van 348, met 1.109 reacties in het voorgaande seizoen.
Dit seizoen zijn er enkele onderdelen van het onderzoek gewijzigd. Zo is de vragenlijst ingekort door vragen optimaal te combineren, wat het voor partners interessanter maakt de vragenlijst in te vullen. Daarnaast is de mogelijkheid geboden clubs maatwerkvragen te laten toevoegen aan de vragenlijst. Zo kunnen er vragen zijn die alleen voor de desbetreffende club interessant zijn, zoals vragen over de samenwerking met de foundation, een nieuw stadion of een lokaal initiatief. Door deze mogelijkheid kunnen clubs het partneronderzoek nog beter inzetten ten behoeve van de eigen club en partners.
Niet alleen de vragenlijst is opnieuw geëvalueerd dit seizoen, ook is er gekeken hoe de resultaten beter vertaald kunnen worden naar de clubs. Dit is onder andere gedaan door verschillende aanpassingen in het dashboard met resultaten. Zo is er een overzichtelijke KPI-pagina toegevoegd, waar clubs in één oogopslag de belangrijkste resultaten kunnen vinden en zijn de overige tabbladen optimaler ingedeeld.
The Next Step Session
Naast het optimaliseren van de vragenlijst en de weergave van de resultaten is er dit seizoen gekeken hoe de clubs opvolging van de resultaten geboden kan worden. In samenwerking met Markteffect werd daarom op maandag 2 december ‘The Next Step Session’ georganiseerd. Een bijeenkomst om de clubs te informeren over de belangrijkste resultaten en thema’s, te inspireren met trends en initiatieven van andere clubs en te activeren aan de slag te gaan met de eigen resultaten. Met meer dan dertig deelnemers van twintig verschillende clubs beloofde het een diverse en interessante middag te worden!
KNVB Expertise trapte deze dag af, waarna Markteffect de clubs meenam door het vernieuwde dashboard. Er werd ingezoomd op de belangrijkste aanpassingen en een snelle tutorial gegeven over hoe het dashboard gebruikt kan worden. Na de praktische tips over het dashboard zelf, werden de belangrijkste resultaten en thema’s besproken. Zo kwam naar voren dat de algemene tevredenheid van de partners is gestegen en het merendeel de intentie heeft het contract te verlengen. Echter valt er nog winst te behalen op het vaststellen, communiceren en behalen van partnershipsdoelen en de communicatie vanuit de accountmanagers.
Vervolgens was het tijd voor de clubs om zelf aan de slag te gaan. In verschillende groepjes werd clubs gevraagd hoe je als BVO de partners kan helpen met het behalen van commerciële doelstellingen. Door middel van verschillende subvragen werden clubs gestimuleerd met elkaar de verbinding te zoeken, eigen voorbeelden aan te dragen en samen op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.
Een ander terugkomend thema in het partneronderzoek is de maatschappelijke waarde van de club en partnerships. Maatschappelijke partnerships kunnen gezien worden als het nieuwe normaal, iets wat ook het onderzoek bevestigd. 94% van de partners geeft aan dat de club zich voldoende inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Om het belang van dit onderwerp nogmaals te benadrukken en ontwikkelingen op dit thema te bespreken sloot Pieter Kuijpers van Teamplayers aan. Door het bespreken van trends, ontwikkelingen en voorbeeldcases kregen de deelnemers een goed beeld van het huidige maatschappelijke landschap. Tevens werden de deelnemers zelf aan de slag gezet om eigen clubvoorbeelden te behandelen en (potentiële) partners te koppelen aan de maatschappelijke betrokkenheid van de club.
— Foto:
Wij hopen dat door deze bijeenkomst clubs nog meer geactiveerd en geïnspireerd zijn om aan de slag te gaan met de (clubspecifieke) resultaten. Wij bedanken de deelnemers, Markteffect en Teamplayers voor de inzet en bijdrage tijdens de eerste editie van The Next Step Session.
Terug naar boven