Van 13 tot 15 maart stond de Fieldtrip naar Londen op het programma. Deze Fieldtrip is ondertussen jaarlijks onderdeel van het programma van KNVB Expertise met ieder jaar een nieuwe bestemming. Met 40 deelnemers van maar liefst 26 BVO’s was het doel om een kijkje te nemen in de keuken van enkele clubs in Londen en kennis te delen met elkaar. De focus lag ditmaal op commercie en de nieuwe pijler duurzaamheid, en de combinatie van beide.
— Foto: Tottenham Hotspur
Per trein reisden wij af naar Londen, volledig aansluitend bij het thema. Eenmaal in Londen aangekomen werd de trip afgetrapt met een presentatie van Claire Poole, CEO en Founder van Sport Positive. Zij schetste een algemeen beeld over de verduurzaming die de Engelse clubs op dit moment plaatsvindt. Aansluitend op deze presentatie brachten wij een bezoek aan Tottenham Hotspur waar wij het nieuwste stadion van Europa bewonderden met alle duurzame initiatieven die daar al zijn doorgevoerd.
Na een volle eerste dag zijn wij dinsdagochtend in het hotel bij elkaar gekomen om de eerste presentaties en bezoeken na te spreken. Ook is er kort vanuit de KNVB toegelicht wat er op dit moment gedaan wordt op gebied van duurzaamheid en hoe dit kan bijdragen aan de verduurzaming van BVO’s. Het middag- en avondprogramma werd gevuld bij Watford FC. Eerst gaven de vertegenwoordiger van het duurzaamheidscomité, de commercieel directeur en de partner die hen op gebied van duurzaamheid helpt een presentatie. Aansluitend kregen wij een stadiontour, en na een diner in de buurt hebben wij op het mooie Vicarage Road de wedstrijd Watford FC tegen Birmingham City bekeken (3-0).
— Foto: Millwall FC
Op de derde en laatste dag bezochten wij Millwall FC. Na een digitaal welkom door Zian Flemming kwamen onder andere de algemeen directeur, financieel directeur, commercieel directeur en partnershipmanager aan het woord. Zij spraken over de geschiedenis van de club, opbouw van de commerciële afdeling en de duurzaamheidsinitiatieven die Millwall FC onderneemt. Vervolgens kregen wij een stadiontour door The Den.
Wanneer we de opgedane inzichten vergelijken met de Nederlandse BVO’s is te zien dat Engelse clubs die duurzaamheid opgenomen hebben in hun identiteit vooroplopen. Andere Engelse clubs zijn ook nog zoekende, met name als het gaat om het binnenhalen van commerciële gelden. Een gegarandeerd inkomen uit media inkomsten zorgt voor veel ongelijkheid op gebied van commercie. Desondanks zijn Championship clubs creatief met het binnenhalen van commerciële deals om op te boksen tegen de Premier League clubs.
Het was een bijzondere trip met interessante clubbezoeken en bovendien veel gezelligheid!
Bekijk hieronder de aftermovie.
Terug naar boven