Terugblik Fan Experience dag

Redactie
KNVB Media
31 juli 2018, 13:00

Het stadionbezoek nóg beter promoten in de Keuken Kampioen Divisie en Eredivisie is een terugkomend thema dat altijd hoog op de agenda staat bij zowel de BVO’s als bij KNVB Expertise. KNVB Expertise heeft afgelopen seizoen, in samenwerking met de ECV, CED en KNVB, het project stimuleringsfonds gebruikt om bij BVO’s de fan beleving in en rondom stadions te verhogen en/of nieuwe fan data te verzamelen.

Marketeers kunnen geen invloed uitoefenen op de uitslag van een wedstrijd. Daarentegen hebben zij wel grip op wat er in het stadion gebeurt tijdens de wedstrijd. De voetbalfan die daar 90 minuten gebruik maakt van de faciliteiten en onderdeel is van de sfeer, is namelijk dezelfde persoon die op vakantie gaat naar Centerparcs, shopt bij C&A en zijn bankzaken doet bij ING. Verwachtingen en ontwikkelingen die de fan in dergelijke sectoren opbouwt en ervaart zouden ook in het voetbal kunnen of zelfs moeten gelden. Naar aanleiding van een centrale fan beleving dag in januari 2018 waarbij diverse marktpartijen ideeën presenteerden, hebben de 34 BVO’s de optie gehad om een subsidieaanvraag in te dienen en daarbij eventueel gebruik te maken van een initiatief van een van de marktpartijen. Uit liefst 26 aanvragen zijn er uiteindelijk 12 BVO’s in de actiemodus gezet met interessante pilots. Al deze initiatieven werden op de terugkomdag op de KNVB Campus in juni gepresenteerd en bediscussieerd. Onderstaand een overzicht van de verschillende uitgevoerde initiatieven.

Zo heeft de digitale hervorming van de website en de komst van de mobiele app sinds februari geleid tot 10.000 nieuwe profielen en een groei in het aantal online verkochte tickets.

Bij Roda JC is er, in samenwerking met ‘Your Seat Ticket’, een slag gemaakt in de bezettingsgraad van het stadion. Het merendeel van de supporters gaat met vrienden/familie naar het stadion. Roda JC en Your Seat Ticket spelen hierop in door enkele dagen na aankoop van een ticket supporters een bericht te sturen dat de stoel naast of boven hen nog vrij is. Vervolgens kan men dit kaartje met korting aanbieden aan vrienden of familie. Feyenoord heeft ingezet op een welkomstprogramma voor nieuwe supporters via de e-mail. Uit een analyse uit 2016-2017 bleek namelijk dat de eerste vijf e-mails die verstuurd worden essentieel zijn. De eerste resultaten van het nieuwe welkomprogramma laten zien dat het open percentage en click-to-open percentage flink is gestegen ten opzichte van de reguliere e-mails in het verleden. Fortuna Sittard heeft de financiering gebruikt om een online platform te bouwen en daarmee een fata database in het leven te roepen. Dit ‘Fortuna Dashboard’ geeft bijvoorbeeld inzicht in het aantal profielen, omzet tickets/seizoenkaarten en bestedingen van supporters in de webshop. Zo heeft de digitale hervorming van de website en de komst van de mobiele app sinds februari geleid tot 10.000 nieuwe profielen en een groei in het aantal online verkochte tickets.

Sparta, MVV en ADO Den Haag hebben in samenwerking met Livewall de ‘Fan of the Match’ quiz tijdens wedstrijden geïntroduceerd. Los van een impuls in de beleving tijdens de wedstrijd resulteerde de quiz ook in nieuwe supporters profielen, al vielen de resultaten hier en daar nog wat tegen. Zo werd er ondervonden dat het resultaat van de wedstrijd invloed heeft op de het aantal deelnemers van de quiz tijdens de wedstrijd of in de rust. De drie clubs zijn van mening dat het (nog) eerder aankondigen van de quiz kan leiden tot grotere deelnemersaantallen. Ook AZ paste een soortgelijke quiz toe, maar dan met een eigen sausje; de ‘AZ Bingo’. De bingo kaart werd na inschrijving in de app automatisch gegenereerd en de wedstrijdgebeurtenissen op de bingo kaart (bv. 5 corners in de eerste helft) werden tijdens de wedstrijd automatisch afgevinkt. De bingo had bijna 400 deelnemers en leverde, vooral onder de jongere supportersschare, nieuwe data op. AZ heeft van dit project o.a. geleerd dat eerder starten met activeren en op de wedstrijddag meer communiceren waarschijnlijk zal leiden tot nog meer deelnemers.

SC Cambuur gooide het over een andere boeg met de komst van een poppodium voor muzikaal talent voor aanvang van de thuiswedstrijd tegen Helmond Sport. De resultaten logen er niet om; 10% stijging in ticketverkoop op de Oost tribune en veel lachende gezichten. Bij FC Eindhoven werd er met de actie ‘sterker in de wijk’, ‘sterker in het stadion’ een aanzet gegeven tot het vergroten van zichtbaarheid in de wijk. Met heuse wijkcaptains wist de club bewoners van de wijken zoals Stratum en Gestel beter te bereiken en naar het stadion te krijgen met speciale kortingen. Het uiteindelijke doel is het om het ‘Blauw-Wit’ te verankeren in beide wijken. FC Twente heeft een volgende stap gezet op het gebied van database marketing. Zij koppelen data van fans met sociale media met als doel relevanter te kunnen communiceren naar bepaalde doelgroepen. Hier wordt dan ook zeker vervolg aan gegeven. Ten slotte was er Excelsior dat een winactie organiseerde. De te winnen ‘droomreis’ naar Watford-Newcastle en Excelsior-Ajax genereerde meer dan 1000 aanmeldingen. Een mooie aanvulling op de database.

We kijken terug op een geslaagd traject! Heb je vragen over bovengenoemde initiatieven of wil je meer weten waar KNVB Expertise jouw club mee kan helpen? Neem dan contact op met expertise@knvb.nl.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven