“We willen een stad in beweging brengen” Wat ongeveer 17 jaar geleden begon als ‘Wij Staan Voor de Wijk’, een initiatief om als voetbalclub N.E.C. meer te kunnen betekenen dan alleen voetbal, is inmiddels uitgegroeid tot GezondRijk Nijmegen: een onmisbare maatschappelijke speler binnen voetbalclub N.E.C. en de stad Nijmegen. KNVB Expertise sprak Projectcoördinator GezondRijk Nijmegen An Nijkamp en Salesmanager Isabelle Rijk over de nieuwe strategie, de impact van hun project en de samenwerking met partners in de stad.
Van geluksmomenten naar structurele impact
— Foto:An Nijkamp
An Nijkamp: “We zijn ooit begonnen met ‘Wij Staan Voor de wijk’, een initiatief dat vooral draaide om geluksmomenten creëren. Denk aan kaartjes uitdelen en spelers op pad sturen. Later voerden we deze werkzaamheden uit onder de naam N.E.C. Maatschappelijk. Inmiddels zijn we geëvolueerd naar een organisatie die zich richt op duurzame maatschappelijke impact. We willen mensen helpen gezonder te leven, meer te bewegen en sociaal verbonden te zijn.”
De quote van algemeen directeur Wilco van Schaik symboliseert die visie: “Bij N.E.C. gaan we voor meer dan alleen winst op het veld. We willen een gemeenschap bouwen waarin gezondheid voor iedereen binnen handbereik ligt.”
GezondRijk Nijmegen: een nieuwe koers
De transitie van N.E.C. Maatschappelijk naar GezondRijk Nijmegen was meer dan een naamsverandering. “We wilden dichter bij de club komen, gebruik maken van hun expertise en tegelijkertijd onze maatschappelijke rol versterken,” vertelt An. “We zijn een aparte stichting, met een eigen bestuur, maar werken nauw samen met N.E.C.”
De nieuwe strategie richt zich op gezondheidsverschillen in Nijmegen. “We zagen dat sommige wijken heel hoog scoren op gezondheid, terwijl andere juist laag scoren. Daarom willen we ons richten op gelijke kansen voor iedereen, zonder te focussen op achterstand.”
Missie
N.E.C. is meer dan voetbal, wij zijn een speler met bijzondere krachten. Zeker op het maatschappelijke speelveld. GezondRijk Nijmegen neemt de regie om te verbinden, te inspireren en beter te worden. Vanuit de kracht van het merk N.E.C., de iconen die op het veld staan en de inspirerende omgeving van het Goffertstadion dragen we bij aan een toekomstbestendig en GezondRijk Nijmegen.
Visie
Met GezondRijk Nijmegen verkleinen we de gezondheids-verschillen in het Rijk van Nijmegen. Onze droom is om alle inwoners van Nijmegens te laten opgroeien, leven, wonen en werken in een gezonde leefomgeving met bewegen en participatie als belangrijkste pijlers. Samen bieden we iedereen kans op een gezonde toekomst.
Kernwaarden
Wij trekken samen ten strijde voor een mooiere samenleving. We zijn er voor iedereen in de stad en de regio. Samen maken we Nijmegen gezonder en mooier. We staan voor gelijke kansen, trots en verbinding. N.E.C. is meer dan voetbal!
Focus op levensfasen
— Foto:
GezondRijk Nijmegen werkt met een levenslijn van 0 tot 100 jaar, waarbij elke levensfase een eigen focus heeft:
“Onze projecten zijn structureel,” legt An uit. “Ze hebben een begin en een eind, en we meten de impact samen met de HAN en het lectoraat Impactmeting.”
Samenwerking met partners
Een belangrijk onderdeel van de strategie is samenwerking met lokale stakeholders. “We willen met partijen als ROC, Radboud, GGD en de gemeente echt een team vormen. Samen maken we de stad gezonder.”
De maatschappelijke stichting van N.E.C. wordt financieel ondersteund door subsidies, giften en fondsen, maar de grootste ondersteuning komt vanuit en door partners. Partners, bedrijven en organisaties worden actief betrokken binnen deze nieuwe strategie. “We hebben een partnerhuis opgezet, waarin bedrijven kunnen instappen op maatschappelijk vlak, los van commerciële sponsoring. Zo kunnen ze kiezen wat ze belangrijk vinden en waar ze zichtbaar willen zijn.”
Als bedrijf kan je je gemakkelijk verbinden aan GezondRijk Nijmegen door in te stromen op drie niveaus:
Daarnaast is een van de krachten van de nieuwe strategie de mogelijke commerciële wisselwerking tussen de club en de maatschappelijke tak. Partners van de club krijgen steeds meer interesse in de mogelijkheden om ook op maatschappelijk vlak impact te kunnen maken en als partner meer voor de omgeving en stad te kunnen betekenen. Partners van de maatschappelijke tak krijgen daarentegen weer meer en eerder kansen om dichtbij de club te bewegen en het voetbal als vehicle in te zetten om doelen te bereiken.
Toekomstplannen
GezondRijk Nijmegen wil de komende tijd vooral uitbreiden in structurele projecten. “We willen van twee naar vijf trajecten gaan. Daarnaast zien we kansen om campagne-matig in te spelen op specifieke vraagstukken per levensfase.”
Daarnaast wordt de samenwerking met de club verder versterkt. “We hebben nu iemand in dienst die deels bij ons en deels bij het marketingteam van N.E.C. werkt. Dat zorgt voor snelle schakeling en betere zichtbaarheid.”
Tot slot
Het enthousiasme van GezondRijk is aanstekelijk. “We krijgen veel positieve reacties. Mensen zien nu wat we doen, en dat motiveert enorm. GezondRijk Nijmegen is er voor iedereen – en samen maken we het verschil.”
— Foto:
In dit interview spreken we met An Nijkamp en Isabelle Rijk, betrokken bij de maatschappelijke tak van N.E.C., die sinds kort onder de naam GezondRijk Nijmegen opereert. We praten over de transitie van N.E.C. Maatschappelijk naar een nieuwe strategie, de impact van hun projecten en de samenwerking met partners in de stad.
Wil je meer weten over deze good practice of een van de andere good practices uit het betaald voetbal Nederland? Neem dan contact op met expertise@knvb.nl
Terug naar boven