In een tijd waarin gezonde voeding een steeds belangrijkere rol speelt in sportprestaties, weet Mister Fridge zich slim te positioneren. Het bedrijf, onder leiding van Tijl Verschuur, ontwikkelde een innovatieve hospitality-oplossing voor sportclubs: slimme fridges en vriezers met hoogwaardige sportvoeding (en met de maaltijden van TeamNL-centrum Topsport Amsterdam). zonder dat clubs hoeven te investeren. Inmiddels zijn er al succesvolle samenwerkingen met onder andere N.E.C. Nijmegen, Almere City en VVV-Venlo. Deze clubs zetten Mister Fridge neer waar gemak en uitstraling samenkomen. Wij spraken met Tijl Verschuur over zijn innovatie.
Van ouderwetse kantine naar slimme voeding
Veel sportkantines bieden nog steeds een traditioneel, vaak suikerrijk en ongezond assortiment aan. “We zijn geen sportbedrijf, maar een sport-hospitality-bedrijf dat vending gebruikt als tool,” legt Tijl uit. “Met Mister Fridge willen we juist bijdragen aan betere prestaties en herstel na inspanning, door een aanbod te bieden dat zowel gezond als toegankelijk is.” In tegenstelling tot traditionele automaten biedt Mister Fridge een gebruikservaring die lijkt op het openen van een koelkast thuis: de volledige deur opent na betaling via een pas, telefoon of app. Klanten pakken vervolgens wat ze nodig hebben – van proteïnerepen en vitamines tot vriesverse sportmaaltijden. Dankzij RFID-tags en slimme software wordt exact bijgehouden wat wordt gepakt en op welk moment, wat waardevolle data oplevert voor clubs én spelers. Elk artikel is voorzien van een foto, productomschrijving, ingrediënten, allergenen en voedingswaarden, zichtbaar via een digitaal scherm of de Mister Fridge-app.
— Foto:
Slimme technologie, maximale ontzorging
Een van de sterkste punten van Mister Fridge is de ontzorging voor sportclubs. De investering wordt volledig door Mister Fridge gedragen. Clubs hoeven enkel een stroompunt, een stabiele internetverbinding en een geschikte locatie te voorzien. De club houdt de machines netjes en ontvangt in ruil 25% van de winst (of 15% indien Mister Fridge zelf bijvult). Tijl: “We verzorgen alles: aankoop van de machines, branding in clubstijl, levering van voorraad, installatie, en backofficebeheer. De clubs hoeven geen tijd hierin te investeren.” De fridges en freezers worden in clubstijl bekleed voor een passende ‘eigen’ uitstraling. Er zijn verschillende modellen beschikbaar, zoals de Smart Compact, en Smart Deluxe, en elk met specifieke afmetingen en uitgebreide functies. Optioneel kunnen clubs ook kiezen voor een Heat & Eat-unit met magnetrons, waarmee sportmaaltijden direct kunnen worden opgewarmd.
Daarbij levert Mister Fridge niet alleen de hardware, maar ook de expertise. Er wordt samengewerkt met nutritionisten, zoals Gregory Hirschfeld, met ervaring bij clubs als N.E.C. Nijmegen. Zij begeleiden clubs in het maken van de juiste keuzes en geven voorlichting aan spelers.
“Mister Fridge stelt onze spelers, talenten, staf en medewerkers in staat om te kiezen voor voeding die bijdraagt aan herstel, energie en topprestaties. Ze nemen zelfs de volledige investering voor hun rekening om dit mogelijk te maken. Deze samenwerking sluit perfect aan bij onze ambities. We zijn er dan ook bijzonder tevreden mee.”
Wilco van Schaik, Algemeen directeur N.E.C.
— Foto:
Een sportvoedingsoplossing voor elk niveau
De machines worden specifiek ingezet op plekken waar de behoefte aan gezonde voeding het grootst is: academies, sporthallen, golfbanen en zelfs hotels. “Wij richten ons niet op stadions en wedstrijdomgevingen, maar juist op de trainingsfaciliteiten en academies,” vertelt Tijl. “Daar zijn spelers, ouders, trainers en stafleden vaak op zichzelf aangewezen als het gaat om voeding en daar kunnen wij het verschil maken.” Een goed voorbeeld is N.E.C., waar de Mister Fridge-opstelling op een centrale locatie staat en intensief wordt gebruikt. “Bij N.E.C. liep het vanaf het begin als een trein,” aldus Tijl. “Dat komt doordat daar de machine op de juiste plek staat.”
Bij VVV-Venlo is dat anders verlopen. “Daar staat de machine minder strategisch en is er toch ook een uitgebreide introductie geweest. Daar hebben we van geleerd: locatie (en draagvlak) binnen de club zijn cruciaal.” Bij VVV-Venlo is er vanuit de teammanager enthousiasme om het concept te omarmen. Hoewel de gezonde vendingoplossing zich nog in de beginfase bevindt, en er kritisch wordt gekeken naar prijs en omzet, weegt het creëren van bewustwording en het stimuleren van gezondere keuzes binnen de club zwaarder.
Tijl benadrukt dat het doel van Mister Fridge verder reikt dan alleen topsport: “Ons doel is om op elke sportlocatie een goed, gebalanceerd aanbod beschikbaar te maken. Je hoeft mensen echt geen worteltjes aan te bieden – zolang je zorgt voor balans, kiezen mensen uiteindelijk verstandiger.”
"Voor ons als VVV-Venlo is het van groot belang dat onze spelers elke dag kunnen rekenen op voedzame en uitgebalanceerde maaltijden. Dankzij de samenwerking met Mister Fridge weten we zeker dat de voeding aansluit bij de eisen van het topsportklimaat, want de maaltijden worden ook door de atleten van TeamNL gegeten – dat geeft rust, vertrouwen én een professionele basis voor prestaties."
Roel Engelen, Teammanager VVV-Venlo
Data-gedreven inzichten
Een onderscheidend element van Mister Fridge is de dataverzameling via de slimme fridges. Clubs krijgen inzicht in wat spelers consumeren. Bij gebruik van de Mister Fridge-app wordt zelfs per speler geregistreerd welke producten gekozen worden. Dit biedt trainers en begeleiders de kans om gesprekken te voeren over voedingskeuzes, motivatie en prestaties. “Voetballers houden volgens mij van gemak en willen graag verzorgd worden,” zegt Tijl met een knipoog. “Met onze oplossing kunnen clubs die verzorging buiten de reguliere tijden faciliteren én monitoren.” Dankzij realtime voorraadbeheer, operator-inzichten en HACCP-registratie kunnen clubs bovendien efficiënter werken en beter inspelen op de behoeften van hun sporters.
— Foto:
Geen kosten, geen risico en alleen voordelen
Het model van Mister Fridge is uniek: clubs betalen niets, lopen geen risico, en krijgen toegang tot hoogwaardige voeding. De enige ‘verplichting’ is het aanvullen van de voorraad, wat indien nodig ook door Mister Fridge zelf wordt gedaan. Voor clubs die écht niemand beschikbaar hebben, is er dus altijd een oplossing. “De echte winst zit niet per se in de financiële opbrengst,” benadrukt Tijl. “De winst zit in betere prestaties, betere zorg voor je talenten, en minder druk op je vrijwilligers en personeelsinzet.” Clubs kunnen kiezen uit diverse contractvormen, waaronder een full-service model waarbij Mister Fridge ook het aanvullen van de machines verzorgt. In alle gevallen is er sprake van winstdeling en wordt er per kwartaal uitgekeerd.
Conclusie: een vendingoplossing die werkt voor clubs én sporters
Mister Fridge biedt een unieke combinatie van technologie, voeding, gemak en hospitality. Door slimme fridges te integreren in sportomgevingen, krijgen sporters en staf 24/7 toegang tot hoogwaardige producten die bijdragen aan hun prestaties. En dat alles zonder kosten voor de club. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer sportclubs en organisaties interesse tonen. Met een aanpak die draait om samenwerking, gemak en gezondheid heeft Mister Fridge alle ingrediënten in huis om dé nieuwe standaard in sportvoeding te worden.
Tot slot willen wij Tijl Verschuur bedanken voor zijn tijd en het delen van zijn expertise.
Mocht je in contact willen komen met Tijl Verschuur, of heb je vragen over de good practice, neem contact op met KNVB Expertise via expertise@knvb.nl of mail Tijl direct op tijlverschuur@mister-fridge.com.
Terug naar boven