Hoe kunnen marketing en commerciële afdelingen van de betaald voetbalorganisaties (nog) optimaler met elkaar samenwerken om de partnerships van de club een succesvollere invulling te geven? Op 18 maart organiseerde KNVB Expertise de eerste gecombineerde bijeenkomst voor de communities marketing en commercie bij het hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Deze sessie, gericht op zowel marketing- als commerciële medewerkers van de clubs, is geïnitieerd omdat deze afdelingen elkaar steeds vaker nodig hebben en opzoeken. Tijdens deze bijeenkomst werd er onder andere ingezoomd op verschillende organisatiestructuren, succesvolle partnerships, het vaststellen van doelstelling voor partners en meten van partneractivaties.
Hoe kunnen marketing en commerciële afdelingen van de betaald voetbalorganisaties (nog) optimaler met elkaar samenwerken om de partnerships van de club een succesvollere invulling te geven? Op 18 maart organiseerde KNVB Expertise de eerste gecombineerde bijeenkomst voor de communities marketing en commercie bij het hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Deze sessie, gericht op zowel marketing- als commerciële medewerkers van de clubs, is geïnitieerd omdat deze afdelingen elkaar steeds vaker nodig hebben en opzoeken. Tijdens deze bijeenkomst werd er onder andere ingezoomd op verschillende organisatiestructuren, succesvolle partnerships, het vaststellen van doelstelling voor partners en meten van partneractivaties.
Van idee en doelstellingen tot meetbare werkelijkheid: partneractivaties van Albert Heijn
Dagvoorzitter, en tevens Hoofd KNVB Expertise, Eric Boersma trapte de dag voor de 21 aanwezige clubs af bij Nike. Hierna werden de deelnemers al snel voorgesteld aan de eerste gastspreker van de dag: Peter Lansaat, Head of Sponsoring bij Albert Heijn. Hij nam de deelnemers mee in de doelstellingen, procesopbouw en metingen van de succesvolle EK-campagne. Daarnaast gaf hij de deelnemers een uniek kijkje in de Albert Heijn keuken door in te zoomen op de missie en visie, afdelingsstructuren en interne en externe communicatie. Door toe te lichten hoe je momentum, ook buiten de pieken van eindtoernooien om, van een partnerships behoudt middels de bouwstenen amateurvoetbal en oranje, liet Peter zien hoe een partnership tussen KNVB en Albert Heijn continu inspireert en vertrouwd blijft voelen.
De afdeling Marketing Partnerships bij Feyenoord: “Lang gekoesterde wens om samenwerking te bevorderen”
In het tweede deel van deze bijeenkomst werden de deelnemers meegenomen het clubvoorbeeld van Feyenoord Rotterdam. Manon Albers (Teamleider Marketing Partnerships) en Jeffrey van der Born (Brand Activatie Marketeer) gaven een uitgebreid inkijkje in de vernieuwde organisatiestructuur van de marketing- en commerciële afdelingen binnen Feyenoord Rotterdam, waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en hoe deze structuur een positieve impact heeft op interne en externe samenwerkingen en de effectiviteit van activaties. Daarnaast kregen de deelnemende clubs meer informatie over het partnerhuis en het prijswinnende partnership met Univé. Tot slot werd deze sessie ook gebruikt om de discussie tussen deelnemers te starten en meer over verschillende organisatiestructuren binnen de bvo’s te horen.
Nike x KNVB: de formule voor en naar een succesvol partnership
Na de lunch en een kleine ronde over de campus van Nike was het tijd voor de derde sessie: de panelsessie met Mark Michielse (Director Sports Marketing Nike) en Dave Dekker (Directeur Commercie KNVB), gehost door Eric Boersma (Hoofd KNVB Expertise). Na een korte introductie werden deelnemers meegenomen in het succesverhaal van het langlopende partnership van Nike en KNVB. Zo werden de overeenkomende doelstellingen benadrukt, verschillende highlights van de overeenkomst besproken, partnerprocessen beschreven en werd er ingezoomd op de bijzondere Coaching Girls Module. Concluderend, deze sessie liet ons zien dat een succesvol partnership betekent elke dag samen proberen beter te worden.
Clubs aan de slag
— Foto: Groepsfoto op de Nike Campus
Hoe ziet de organisatiestructuur en het proces van clubs er momenteel uit op het gebied van partnerships en partneractivaties? En welke aanpassingen zouden zij maken naar aanleiding van de kennis die zij tijdens de bijeenkomst hebben opgedaan? In de laatste sessie van de dag was het aan de deelnemers om de eigen organisatiestructuur en samenwerking in kaart te brengen en, met de input van de dag, verbeteringen te noteren. Met concrete ideeën zoals het herijken van de sponsorpiramide, meer executiekracht bij de afdeling marketing leggen en rechtenpakketten beter uitwerken keerden de deelnemers huiswaarts.
KNVB Expertise kijkt terug op een inspirerende bijeenkomst, vol met vernieuwende inzicht en handvatten. Deze bijeenkomst is daarnaast een treffend voorbeeld van de waarde van onderlinge kennisdeling die direct toepasbaar is in de operatie van een BVO.
Terug naar boven