De jaarlijkse fieldtrip stond in de maand maart weer op het programma, waar een bezoek werd gebracht aan voetbalhoofdstad Londen. Naast de commerciële insteek werd er ditmaal voor het eerst tijdens een fieldtrip aandacht besteed aan het nieuwe expertisegebied duurzaamheid, en de combinatie tussen deze twee pijlers. De aftrap kwam vanuit Claire Poole, CEO en Founder van Sport Positive met een presentatie over de carbon footprint van Engelse voetbalclubs en de Sustainability League Table die zij met haar organisatie jaarlijks opstelt. Een stadionbezoek bij Tottenham Hotspur onder leiding van Tony Stevens, Head of PR, waarbij de duurzaamheidsinitiatieven binnen het stadion centraal stonden vormde het slotstuk van deze dag.
Sport Positive – Claire Poole
Voetbal, en sport in het algemeen, kunnen voortrekkers zijn van duurzaamheid. Met de platformfunctie die het voetbal heeft kan de sportleider worden in het terugdringen van de carbon footprint. Een noodzakelijke stap, want de impact van sport op het klimaat door bijvoorbeeld reisbewegingen van sporters en supporters is groot. Anderzijds heeft klimaatverandering ook invloed op de sport door bijvoorbeeld extreme hitte of regen.
Om beter inzichtelijk te krijgen wat sportorganisaties en in het bijzonder voetbalclubs al doen op gebied van duurzaamheid heeft Claire Poole samen met haar collega’s van Sport Positive de Sustainability League Table ontwikkeld. In 2019 is de organisatie gestart met het inventariseren van alle duurzaamheidsinitiatieven vanuit EFL (English Football League) clubs, met ondertussen uitbreiding naar de Premier League, Bundesliga, Ligue 1, La Liga, Serie A en andere sporten. De League Table bestaat uit verschillende categorieën waaronder: water, energy, afval, transport, voedsel, biodiversiteit, opleiding en communicatie. Het uiteindelijke doel van de League Tables is om kennisdeling tussen clubs te stimuleren, met elkaar te benchmarken en bewustwording te creëren.
— Foto: Drake & Morgan at King's Cross
Om bewustwording binnen de clubs te creëren en veranderingen op gang te helpen is ‘goed’ leiderschap van belang. Ondanks dat hier geen blueprint voor beschikbaar is deelt Claire Poole een aantal punten die bijdragen aan ‘goed’ leiderschap voor verduurzaming. Hieronder enkele factoren:
De factoren hierboven kunnen allemaal van invloed zijn op het verder verduurzamen van de organisatie. Desondanks moet er rekening worden gehouden met de verschillen tussen clubs. Grootte van de club, locatie en middelen zijn allemaal van invloed. Al is de boodschap van Claire Poole: iedere stap is er een, dus start met communiceren.
Tottenham Hotspur – Tony Stevens
Het Tottenham Hotspur Stadium is het nieuwste stadion van Europa. Het stadion is in 2019 gebouwd en is voorloper op het gebied van duurzaamheidsinitiatieven in het stadion. Zo zijn er voor de bouw van het nieuwe stadion materialen van het oude stadion verwerkt in het nieuwe stadion. Onder andere de muren en vloeren zijn verpulverd en opvulling voor de vloer van het gloednieuwe stadion.
— Foto: Goal Line Bar at Tottenham Hotspur
De doelstelling van Tottenham Hotspur is om in 2030 de uitstoot gehalveerd te hebben en in 2040 volledig Net Zero te zijn. De club probeert onder andere de supporters onderdeel te laten zijn van deze doelstelling door ze mee te nemen in het verminderen van single-use plastic. Ze laten fans de bekers recyclen waarna de bekers extern gewassen worden en teruggebracht naar het stadion voor een volgend gebruik. Ook zijn er gratis waterpunten geïnstalleerd, omdat fans geen flesjes mee het stadion in mogen nemen. Tot slot wordt het voedsel in het stadion niet meer verpakt in plastic en worden zelfs de kleinste plastic doppen verzameld om te recyclen. Daarnaast zijn voor zowel spelers als supporters enkel nog kartonnen flesjes water beschikbaar.
Op logistiek gebied heeft de club ook verschillende initiatieven ondernomen. Zo heeft het stadion in samenwerking met Beavertown Brewery, een micro brouwerij in het stadion gevestigd en worden supporters gestimuleerd om met het openbaar vervoer te komen. Alleen ‘premium fans’ krijgen een parkeerplaats toegewezen rondom het stadion. Verder worden er shuttles ingezet vanaf verscheidene stations tot het stadion.
TIPS:
Terug naar boven