Van 18-20 september stond een fieldtrip naar Madrid, als afsluiting van de Leergang Management Betaald Voetbal, op het programma. Met 20 deelnemers was het doel om vanuit het perspectief van het Spaanse voetbal naar Nederland te kijken. Hoe wordt het voetbal in Spanje beleefd? Hoe ziet de organisatie van de clubs eruit, en hoe is de jeugdopleiding gepositioneerd? Wat kunnen wij leren van de Spanjaarden?
Het werd een leuke en interessante trip waarbij een bezoek werd gebracht aan de wedstrijd Atletico Madrid – Real Madrid (1-2) en we een kijkje achter de schermen mochten nemen bij zowel Atletico Madrid als Real Madrid. Bijzonder om te zien dat bij deze twee grootmachten de strategie compleet tegenovergesteld is. Real Madrid heeft als grote doel de beste te worden, de beste te zijn en de beste te blijven. Alles binnen de club is gericht op dat ultieme doel waar werknemers en (jeugd)spelers aan moeten haken of anders afvallen.
Atletico Madrid heeft als doel het voetbal naar de mensen te brengen. Een grote jeugdopleiding, meerdere satellietclubs en een sterk verhaal moet mensen inspireren te gaan voetballen en uiteindelijk fan te worden van de club.
Wanneer we dit vergelijken met de Nederlandse BVO’s is te zien dat het gat tussen vermogende en minder vermogende clubs steeds groter wordt. Een gegarandeerd inkomen uit media inkomsten en grote commerciële deals zorgt echter ook voor minder creativiteit bij deze clubs. Creativiteit die in Nederland wel aanwezig is om toch de benodigde inkomsten te genereren.
Het was een bijzondere trip met interessante inzichten maar ook genoeg ruimte voor ontspanning. Bekijk hieronder de aftermovie.
Terug naar boven