BESTE INNOVATIEVE IDEEËN VOOR VOETBAL IN CORONATIJD BEKEND

Redactie
KNVB Media
11 september 2020, 10:00

Hoe kunnen we met innovaties het voetbal vooruit helpen in de coronatijd? Deze vraag stelde het Football Innovation Platform (dat bestaat uit o.a. KNVB, UEFA, City Football Group, Johan Cruijff ArenA en Ajax) aan alle vooruitstrevende bedrijven wereldwijd. Deze challenge getiteld ‘Reimagine Football’ leverde 329 inzendingen uit 38 verschillende landen op. Vandaag werden na een pitch de winnaars per thema bekendgemaakt.

Alle inzendingen zijn namelijk verdeeld over vier thema’s: de fans thuis, stadionoperatie, stadionbezoekers en amateurvoetbal. Door een groep van experts van de initiatiefnemers zijn uiteindelijk 27 oplossingen geselecteerd die in een online event hun product mochten pitchen aan de internationale voetbalgemeenschap. Door een jury met daarin o.a. Gijs de Jong (secretaris-generaal KNVB), Jean-Paul Decossaux (commercieel directeur KNVB), Henk van Raan (Chief Innovation Officer Johan Cruijff ArenA), Nuria Tarré (Chief Marketing Officer van City Football Group) en Andrea Traverso (Director financial sustainability and research) en Menno Geelen (commercieel directeur van Ajax) werden de vier winnaars geselecteerd.

Winnaars

  • De fans thuis:

Livelike: Een sociaal platform voor voetbalfans dat door een combinatie van
sociale interactie, gamification en entertainment een extra dimensie geeft aan voetbalbeleving.
 

  • Stadionoperatie:

Signify: Technologie waarmee door middel van UVC-straling lucht in een stadion kan worden gedesinfecteerd en daardoor het risico op coronabesmettingen via de lucht kan verkleinen.
 

  • Stadionbezoekers (2 winnaars):

Immersiv.io: Een toepassing waarmee bezoekers in het stadion wedstrijdinformatie en statistieken over spelers live kunnen zien met behulp van augmented reality.
Close: een techniek die fans in staat stelt om samen met andere fans exclusieve informatie te ontvangen en met elkaar te communiceren zodat je samen naar de wedstrijd kunt toeleven.  
 

  • Amateurvoetbal (2 winnaars):

B42: een app die de mogelijkheid biedt om spelers op afstand te begeleiden bij hun revalidatie van blessures.
Humanox: scheenbeschermers uitgerust met sensoren die prestatiegegevens van spelers meten en inzichtelijk maken via een online platform.  

Toepassingen

De partijen uit het Football Innovation platform benutten de komende periode om gezamenlijk met de 27 geselecteerde finalisten verder te onderzoeken hoe de oplossingen kunnen worden toegepast in de praktijk in het stadion, mediacontent of de amateurvelden.

 

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven